Nuorten idealismista liikkeenjohdon realismiin

Seuraavat mietteet ovat suurin syy siihen, että olen yrittäjä. Oikeastaan uskon, että nuorilla on nyt maailmanhistorian paras hetki olla uskottavia vaikuttajia yritysmaailmassa. Moniin muuttuvan maailman haasteisiin kun eivät vanhat temput enää tepsi – eikä maailmaa pysty aina selittämään “kokemuksen syvällä rintaäänellä”. Vaaditaan jotain yllättävää, rohkeaa ja näkemyksellistä. Tässä me nuoret olemme jo saaneet tunnustusta. Ennen kaikkea se johtunee siitä, ettei ajatuksiamme vielä rajoita virheiden pelkääminen ja välttäminen. Historiallisten rasitteiden puuttuminen alkaa yhä useammin ratkaista sen, kuka voittaa markkinat puolelleen.

On selvää, miten nopeutuvassa maailmassa yrityksillä, varsinkin vakiintuneemmilla, on kovat paineet uudistua ja olla kiinni tulevaisuudessa. Ainakin pitäisi olla. Todellisuudessa arjen täyttävät erilaiset operatiiviset hankaluudet, jotka usein keskittyvät nykyisten toimintojen viilaamiseen. Monet yritykset menestyvätkin tuolla optimoinnilla ja saattavat tehdä jopa kaikkien aikojen kovinta tulostaan tällä hetkellä. Monesti syy-seuraus-suhteet hämärtyvät, eikä ole helppo osoittaa toimien todellisia (taloudellisia) vaikutuksia. Arki on ainakin hetkellisesti aikamoista operatiivista sähellystä ja liiaksi peruutuspeiliin katsomista. Usein tämä näkyy pakottaviin regulaatioihin ja normeihin kuluneissa resursseissa. Ei hyvä.

Puhuttiin sitten yksittäisestä tuotantolinjasta, yrityksen liiketoimintastrategiasta tai vaikka investoinneista, pieni rakenteiden ravistelu tekee hyvää. Mitä tässä oikein ollaan tekemässä ja miksi? Monella on paljonkin näkemystä megatrendeistä ja maailman muuttumisesta, mutta liittyykö yrityksen visio millään tavalla tähän muuttuvaan maailmaan? Tai vaikka visio liittyisi, onko arki myös sen näköistä? Megatrendit ovat trendikkäitä seurattavia toimialalla kuin toimialalla, mutta mitä niiden suhteen oikeasti tehdään ja miten? Onko halua ja näkemystä riittävästi? Vai elääkö useimmat sitten kuitenkin kvartaalitalouden numeerisissa tavoitteissa…? “Purpose driven generation” voisi joku meitä nuoria luonnehtia. Kvartaalitaloudessa elämisessä on se iso iso ongelma, että uskottavaa purposea on todella vaikea perustella. Siinä taas on se ongelma, että parhaat tekijät menevät purposen perässä.

Olen ollut kolmisen vuotta osana ACE-nimistä nuorten yrittäjien verkostoa. Meidän visiona on valikoida oikean tahtotilan kumppanit, joiden kautta uskomme pystyvämme muuttamaan maailmaa. Kumppaneilla viittaan niin kollegoihin kuin asiakkaisiin. Vaikuttavuuden (impactin) synnyttäminen on yksi keskeisimmistä tavoitteistamme sen lisäksi, että tahdomme oppia ja kasvaa valtavalla nopeudella – yhdessä kumppaneidemme kanssa. Emme tähtää muutokseen vaan muuttumiseen. Lähestymällä haasteita aina tekijöidemme intohimot ja näkemys edellä nopeilla projekteilla, pyrimme aina tarjoamaan tuoreita palveluita oikealla tahtotilalla juuri oikeaan tarpeeseen. Tämä on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi vastata päättäjien huoliin tulevasta.

Koko verkostomme profiloituu nuorten tekijöidensä kautta, joita tukee joukko kokeneempia konsultteja ja konkari-mentoreita. Toimiakseen meidän kanssa täytyy luottaa nuoriin. Osoituksena tästä kohta 10 vuotta yrityksemme toimitusjohtajana ollut Tommi Laivuori päätti antaa manttelinsa minulle. Hänen poikkeuksellinen näkemyksensä on aikojen alusta asti auttanut nuoria kehittymään kasvuyrittäjinä ja pääsemään oikeisiin pöytiin keskustelemaan. CEO aikana halua varmistaa, että meidän asiakkaat ovat aidosti edelläkävijöitä. Tehdään aidosti sitä, mitä maailma tarvitsee eikä vain sitä mitä pyydetään.

CEO-viran lisäksi autan asiakkaitamme ymmärtämään erityisesti omia erityisiä mahdollisuuksiaan tulevaisuudessa ja eri menetelmin mahdollistamaan muuttumisen toivottuun suuntaan. Jaetun arvon luonti on lähellä sydäntä. Jos sinä haluat luottaa meihin nuoriin, aloita sopimalla tapaaminen mun kanssa!

Tuukka Yrttimaa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *